attblifrisk.blogg.se

I hela mitt liv har jag kämpat mot maten, ätstörningarna har varit en del av mitt liv långt innan jag förstod det själv. Nu tänker jag vinna över den delen av mig själv och för första gången i mitt liv ska jag se mig själv i spegeln och bara älska. Men kan man bli frisk från en ätstörning?

Jag ser inte hur det ska kunna funka...

Kategori: Behandlingen

Tja... Idag var jag på SCÄ igen. Nu har vi lagt upp en vårdplan med slutmål och delmål. Mitt slutmål blir att gå en hel dag utan att tänka på mat varenda vaken sekund. Ännu hellre att kunna leva så. Och att kunna se mig själv i spegeln och tycka om mig själv. Att inte må dåligt över min spegelbild.
 
(Vet ni vad jag gjorde idag? Tanken var att jag skulle jobba ikväll. Men på tåget på väg hem från SCÄ fick jag syn på mig själv i ett fönster. Rätt snabbt konstaterade jag att jag helt enkelt är för tjock. Jag kan inte visa mig för mina kollegor. Så jag sjukskrev mig. Bara tanken på att gå dit och ge alla nåt att prata om fick det att vändas i magen på mig. Så jag gjorde det enda rätta, köpte choklad och åkte hem istället. För jag vet att det pratas. Hur många gånger har jag inte själv undrat varför kvinnor inte gått ner sina graviditetskilon efteråt. Själv har jag gått upp i vikt sen förlossningen. Heja hetsätning! Eller? )
 
Första delmålet blir att äta varje dag. Inte mindre än sex gånger varje dag. Bara tanken får mig att vilja stoppa fingrarna i halsen. Min behandlare säger att jag måste ställa klockan och tvinga i mig mat. Inte vänta på hunger eller mättnad för min kropp har helt förstört de signalerna. De funkar inte alls. Så sex gånger om dagen ska jag sätta mig ner vid matbordet och trycka i mig en hel portion oavsett om jag vill eller inte. Och jag får inte kompensera på nåt sätt heller.
 
Wish me luck?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: